Nous aranzels a partir de l’1 d’agost: Com pot afectar les pimes?

A partir de l’1 d’agost, els Estats Units podrien imposar un aranzel del 30% sobre les importacions procedents de la Unió Europea. Aquesta mesura, anunciada pel president Trump com a part d’una estratègia de reindustrialització americana, manté obert l’escenari d’alta incertesa per a moltes empreses catalanes, tan exportadores com les integrades en cadenes de valor internacionals.

A Pimec, estem fent seguiment diari de la situació i mantenim contacte amb l’administració catalana i estatal per contribuir a una resposta coordinada i àgil. Com a agent d’internacionalització acreditat per la Generalitat, participem també en l’anàlisi d’impactes i en el desplegament del Pla Responem, que s’activa en situacions de risc extern com aquesta.

Per què és rellevant per a les pimes?

Tot i que el focus mediàtic s’ha centrat en les empreses que exporten als EUA, l’impacte potencial és més ampli. Moltes pimes catalanes poden veure’s afectades de manera indirecta si els seus clients són exportadors, si formen part de cadenes de subministrament de productes que es fabriquen parcialment aquí, però s’assemblen o comercialitzen als EUA, o si depenen de materials importats que podrien veure incrementat el seu cost en un context de represàlies comercials.

La indústria alimentària, la cosmètica, la química, la maquinària o els productes metàl·lics són alguns dels sectors que, a Catalunya, podrien notar més les conseqüències, sigui per limitacions d’exportació, augment de costos logístics, revisió de contractes internacionals o dificultats per mantenir la competitivitat si hi ha desviaments de fluxos comercials.

Què han aprovat ja les administracions?

La Generalitat ha activat el Pla Responem per fer front a l’impacte dels aranzels anunciats pels EUA. Aquest pla inclou un conjunt de mesures específiques per ajudar les empreses a mitigar els riscos comercials i financers derivats d’aquest nou escenari.

Entre les actuacions concretes ja disponibles s’hi inclouen (Generalitat i Estat):

  • Línies de finançament per a circulant i tresoreria, amb condicions preferents a través de l’Institut Català de Finances (ICF), orientades a empreses afectades per canvis en els mercats internacionals. També disponibles avals ICO per a empreses internacionalitzades amb afectació directa o indirecta.
  • Ampliació de les assegurances de risc CESCE amb cobertura pública del 90%, per protegir operacions de venda afectades per tensions comercials. Aquesta cobertura s’activa també per a empreses que, tot i no exportar directament, depenen de clients exportadors.
  • Ampliació del FIEM, per finançar projectes d’internacionalització amb risc ampliat.
  • Assessorament a mida a través d’ACCIÓ i els agents d’internacionalització (Pimec), incloent serveis de diagnosi, orientació per a la diversificació de mercats i suport tècnic en la tramitació d’ajuts internacionals.

Des de Pimec, col·laborem estretament amb les administracions per recollir afectacions reals, fent arribar propostes concretes i per millorar l’accés efectiu als recursos disponibles.

M’haig de preocupar si no exporto?

És una de les preguntes més habituals que ens fan moltes empreses. I la resposta és: potser sí. Encara que no exportis directament, podries veure’t afectat si formes part —encara que sigui parcialment— d’una cadena de valor que sí que ho fa. És a dir: si els teus clients exporten als EUA o subministren a altres empreses que ho fan, la teva activitat pot quedar exposada a una caiguda de la demanda, a retards logístics o a l’ajust de preus per compensar l’impacte dels aranzels.

A Catalunya hi ha molts casos d’empreses que fabriquen components, envasos, solucions tècniques, serveis logístics o processos industrials intermedis que no tenen client final als Estats Units, però sí clients que depenen del comerç internacional. Aquestes empreses —que sovint no es consideren “internacionals”— també podrien rebre l’impacte d’un entorn més hostil al comerç exterior.

Per això, és important fer una anàlisi detallada de la teva cartera de clients principals:

  • Quin pes tenen els clients que operen a escala internacional?
  • Tenen línies de producte amb destinació als EUA o treballen amb firmes que exporten?
  • Et poden traslladar part de l’impacte (reduint comandes, renegociant preus, ajornant projectes) ?

Aquest exercici no només serveix per prevenir, sinó també per prendre decisions informades. A Pimec t’ajudem a fer aquesta revisió i a construir escenaris de resposta personalitzats, encara que la teva empresa no tingui activitat directa fora del país.

Departament Internacional de Pimec.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

*

Previous Story

Com combinar benestar i jornada laboral?

Next Story

Ja saps com has de fer servir la IA a la teva empresa?

Latest from Panorama