Branding és un anglicisme que fa referència al procés de construcció d’una marca. S’aconsegueix mitjançant elements vinculats directament a ella: logotip o colors corporatius. O mitjançant altres elements que pivoten al voltant: cultura de l’empresa, serveis, publicitat o gamificació.

El procés de construcció d’una marca és complex. Els elements que intervenen són molts i, per tant, la imatge de marca es pot veure vulnerada o afectada en molts moments. A tots ens agradaria que la nostra empresa estigués ben posicionada en la ment dels clients, però com s’aconsegueix?

Hi ha moltes eines per fer a la nostra marca “inoblidable” : publicitat atractiva, disseny trencador, patrocini d’actes, ús de influencers … En aquest post us parlaré de la gamificació com una més de les eines que hi ha i la que més força i importància està agafant. A més, és molt efectiva per aconseguir posicionar a les marques o empreses com top of mind .

La gamificació és l’ús d’elements i dinàmiques pròpies dels jocs per a construir la imatge de marca. Es vincula amb atributs que s’identifiquen amb un segment de públic. La gamificació ha d’anar alineada amb l’estratègia, amb els nostres valors o amb la part més aspiracional de l’empresa.

Canals per aplicar la gamificació

Web de l’empresa: és el canal ideal per implementar aquestes eines. La gamificació, a part d’ajudar a la construcció dels atributs i valors de la marca, ofereix altres avantatges si l’executem a la web: més temps de navegació, possibilitat de visita a més pàgines, recopilar informació de comportament de l’usuari valuosa per al coneixement del nostre públic …

App mòbil: la gamificació en aquest suport està a l’abast de molt poques empreses pel seu elevat cost, però no es pot negar que aquest és, juntament amb el web, el canal ideal. Es pot oferir a l’usuari experiència de marca molt personalitzada.

Xarxes socials: a través dels GIF s es pot crear amb pocs recursos un disseny fàcil i divertit que impacti en el follower o visitant del perfil.

Canals no en línia: es poden utilitzar elements propis de màrqueting directe, com catàlegs o fitxes de servei, per aplicar la gamificació i la nostra creativitat en aquests suports tradicionals.

Quan utilitzar la gamificació

Implementar la gamificació no és econòmic, normalment hi ha molta feina de disseny, storytelling , programació i difusió, però val la pena si seleccionem acuradament en quin moment volem impactar a l’usuari. Aquí us deixo algunes idees:

  1. Nadal: en comptes d’enviar una felicitació, es pot crear un mini-joc que vinculi la vostra empresa amb els valors d’aquestes dates. Tindrà molt més impacte que la típica postal nadalenca passada de moda.
  2. Per a commemorar una data assenyalada de l’empresa: aniversari de la fundació de l’empresa, obertura d’una filial …
  3. Llançament de nous productes o serveis: donar-los a conèixer d’una manera divertida perquè siguin ràpidament reconeixibles pel nostre públic.

Alguns exemples de gamificació

No hi ha ni què dir de dissenyar una acció de màrqueting en la qual l’element principal sigui el gamming requereix moltíssima dosi de creativitat. Aquí us deixo alguns exemples d’empreses que ja l’han utilitzat per afegir valor al seu producte o servei.

Volkswagen

Utilitza la creativitat i els elements del carrer per vincular la marca Volkswagen amb hàbits saludables. ¿Cotxe + vida saludable? sembla impossible d’unir, no? Doncs va funcionar i els valors de marca de Volkwagen es van veure enfortits:

Oral-B

Aquesta empresa va crear una aplicació que utilitza el gamming per conscienciar els nens de la importància de la higiene dental.

Google

Per acabar, us deixo l’última invenció de Google a la que utilitza la gamificació per homenatjar el (¿conegut?) Oskar Fischinger. És un molt bon exemple que aquesta eina és molt potent per recordar i construir la nostra marca. Qui sabia qui era i per què se li reconeix a Oskar Fischinger abans de aquest Doodle dissenyat per Google?